September 6, 2015

Outstation + Liburan : Jakarta Part 1

09 Ogos 2015

Sampai di Airport Soekarno Hatta, Cangkerang, Jakarta jam 12 tengahari waktu tempatan. Jumpa Pak Supir, terus gerak mencari makanan. Lapaaar... Lunch di Restoran Sedap Malam. Makan seafood di waktu tengahari. Apa tah nasib hari tu, semua pun habis. Dari ikan nila sampailah ke air semangka. Sib baik lala masak cili dengan sotong bakar isi telor tu sedap. Layannn... Tak rekomen datang sini, boleh carik food tempat lain, okeh.

Ke Jakarta kali ini, kami stay di Morrissey, Service Apartment di Menteng, hampir dengan area Jalan Sabang. Sebab utama pilih hotel ni sebab dekat dengan The Plaza. Senanglah suamiku nanti pagi pagi nak gi meeting takda tempuh macet. 4 hari 3 malam, kami pilih boutique hotel yang best dan yang best. Double best. Ehehe.. Let's check out website Morrissey - I Am Morrisey. Macam biasa, aku tempah di Agoda.com.

Masa check in hotel, kelam kabut sikit terjadi. Ada pulak aku boleh tersalah booked tarikh check in. Aduuiih. Dahla dah bayar full, dah sampai hotel dah pun.  Gelabah tak hengat punya tapi aku berlakon baek nak cover line konon konon macam takde apa. Yela, takut kang kena jegel dengan suamiku. Esok dahla dia ada important meeting. Nak carik hotel lain, memang tak lah. Tengok lobby je, dah in love. Mestilah kena tido sini gak. Telefon sana sini, buat drama sikit kat kaunter. Akhirnya, boleh tukar tarikh, tiada extra charges dan kamar pun sudah tersedia. Thanks to Agoda team and Morrissey's front desk girl! You make my dream comes true. Eceh!!

Bajaj ni bukan sekadar hiasan, berfungsi.
Boleh naik nanti dia hantar sampai Sarinah Mall.
Sebelum kejadian ngeri di kaunter terjadi.. Kehkeh.
Favourite spot Annya Nopal. Love the deco.

Okeh, hotel sangat best. Walaupun bukanlah sejibik macam kat rumah aku, tapi feeling dia memang rasa macam di rumah sendiri je. Feel like home gitu. Yeah that's right. Nak cerita pun, memang meleretlah jadinya pasal hotel ni. Kat lobi hotel dah berlambak ambik gamba. Dalam lif pun nak berposing amik gamba. Masuk masuk bilik je semua benda pun nak amik gamba. Sikat, selipar, kepala paip pun nak amik gamba. Teruk betul tahap jakunnya! Ahaha.. Jadinya, aku rasa nantilah aku buat entri khas untuk review pasal ke-best-an Morrissey ni dengan gambar gambar sekali. Sabar ye. Tungguuuu...

Dah terkawal sikit tahap kejakunan aku di Morrissey nih, kami melawat swimming pool pulak. Knowing Annya Nopal, kalau duduk hotel memang rajin benar berendam di pool. Bukan berenang hokeh, berendam aja pun...

*****  *****

Hard Rock Cafe Jakarta. Dinner di Jakarta memang aku dan suami dah plan nak ke sini. Takde nak buat apa pun cuma nak lepak makan dan minum layankan aktiviti borak berejam kitorang. Tapi kebetulan petang tu dapat whatsapp dari junior sekolah kami. Pengumuman, aku dan suami dulu sama sekolah ya. Katanya dia sefamily ada di Jakarta jugak. Apalagi, setting time, kitorang jumpa di HRC. Dinner sedap malam tu ditaja oleh usahawan berjaya suami isteri tu lah sempena birthday anak perempuan dia katanya. Alhamdulillah..

Terima kasih daun keladi Afex and Hana.
Semoga dimurahkan rezeki kalian.

Sebab aku ni macam mesti nak singgah HRC kalau pegi jalan mana mana. Tak dapat duduk minum, dapat masuk shop dia cuci mata pun jadilah. Ada jugak aku story sikit pasal HRC di blog nih. Kalau rajin baca boleh la klik di link : Hard Rock Cafe PhuketHard Rock Cafe Surfers Paradise & Hard Rock Cafe Penang. Cuma di Hard Rock Cafe Melaka & Hard Rock Cafe Bali je tak pernah post apa apa sebab tak pernah tulis kat blog ni. Ehehe.. Eh, tapi kan lepas beramah mesra dengan Mbak kasir (dalam BM, hakak kaunter bayaran) di HR shop ni, rupanya boleh apply jadi member HR for free. Kumpul point beli tshirt ke, minum air segelas ke, duduk hotel ke then nanti ada lah rewardsnya. Selama ni tak tau, kat Jakarta baru tau. Sebabkan baru tau, Mbak kasir tu pun bagi aku form to participate a survey, dah complete survey dapat free appetizer. Yeay.. nanti balik Malaysia boleh redeem kat Hard Rock Kuala Lumpur!

10 Ogos 2015

Suami dah keluar gi meeting, aku dengan semangatnya kejutkan anak anak kesayangan bangun pagi sebab Mommy dah tak sabar nak berjalan. Pukul 11 pagi, kami pun berjimba di Grand Indonesia Shopping Town. Well, layankan Mommy dulu ye keluar masuk kedai. Sebab jap lagi kena layankan kamu berdua pulak having fun di tempat favorite diorang.

Fun World Grand Indonesia. Dari naik escalator dah terjerit jerit dah bila ternampak bumbung Fun World tu. Ok Mommy paham.. Fun World di sini takdelah besar sangat tapi better la daripada takde langsung, kan? Siap siap topup Fun World card, haa mainlah sampai korang penat!

Lepas meeting, suamiku bergegas (amboi ayat bergegas macam berlari la tu kengkononnya) ke Grand Indonesia. Late lunch di Penang Bistro, Grand Indonesia. Food sedap. Semua menunya masakan cina dan mostly memang masakan Malaysia. Lebih kurang macam di Penang Cafe. Ada nasi ayam, nasi lemak, nai goreng, ABC, cendol. Harga berpatutan dengan lokasi restoran.

Amboih garangya muka suamiku nak order makanan pun.. Hehe

Thamrin City Mall. Ada bermacam macam benda jual dalam Mall nih. Accessories dari rantai, gelang, penyepit rambut, Tudung, Blaus mak, Tshirt mak, Tshirt bapak, Tshirt anak, Telekung macam macam jenis, Kaftan cecantik, Baju batik, Spender. Pendek kata u name it u got it! Sebabkan aku dah tau nak carik apa dalam ni jadinya masa tu takdelah membazir sangat. Kali kedua datang sini jadi ingat jugalah dimana dimana nak carik telekung yang cantik cantik kan. Sememangnya sekeping gambar pun tak sempat nak snap. Sebab sakan bershopping. Lagipun masa terhad. Sebab ada dinner date dengan teman lama suami malam ni jadinya kena balik cepat ke hotel untuk elak macet. Haih, dah keluar dari Thamrin City, hati berbaur baur rasa nak datang lagi. Mesti kena repeat nih. Kita tunggu next entri k. Bye everyone! Jumpa di entri seterusnyaaa.